خطیبی: افزایش قیمت نفت در روزهای اخیر به دلیل جو روانی حاکم بر بازار است

کدخبر: 978092

نماینده سابق ایران در هیات عامل اوپک در گفتگو با «نسیم»، کاهش اکتشاف، اعتصاب کارکنان شرکت‌های نفتی و افت سرمایه‌گذاری را از جمله دلایل افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی در طول یک هفته اخیر برشمرد

سید محمدعلی خطیبی طباطبایی، با تاکید بر عدم کاهش تولید فیزیکی نفت در بازارهای جهانی گفت که درحال حاضر،عرضه مازاد نفت در بازار کاهش نیافته وافزایش قیمت جهانی نفت ناشی از حاکم شدن جو روانی بر بازار است.

بر اساس این گزارش، افزایش نزدیک به 18 درصدی قیمت نفت در بازارهای جهانی دریک هفته اخیر بعد به وقوع پیسوته که بهای طلای سیاه از ژوئن، خرداد گذشته روندی کاهشی داشته و تا نیمه های ژانویه یعنی اوایل بهمن، افتی نزدیک به 60 درصدی را در نمودارهای بازار بین الملل نفت به ثبت رسانده است.

رقابت برای افزایش عرضه نفت در بین اعضای اوپک و غیراوپک، افت شدید تقاضای نفت،سرازیر شدن شیل اویل های آمریکا به بازار و توقف رشد اقتصادی در اتحادیه اروپا وچین در زمره دلایلی بوده که برای نوسانات قیمت نفت برسرزبان تحلیل گران بازار نفت سرازیر شده است.

امروز، قیمت نفت برنت نفت خام دریای شمال با یک دلار و23 سنت افزایش به 57 دلار و 80 سنت و قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با یک دلار و21 سنت افزایش به 51 دلار و 69 سنت در بازارهای بین المللی چوب حراج خورد.

به گفته مدیرسابق امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران، بازار های بورس جهانی با جو روانی به کنش و واکنش می افتد ، پس ادامه حاکمییت جو روانی بر بازار، احتمال افزایش قیمت نفت را در پی خواهد داشت در غیر اینصورت ادامه نیافتن جو روانی حاکم بر بازار، احتمال جابجایی و کاهش قیمت نفت را به شدت افزایش می دهد.

ارسال نظر: