عضو هیأت علمی دانشگاه مالک اشتر: نگاه به اقتصاد مقاومتی باید فرابخشی و کلی باشد

کدخبر: 978499

دره‌شیری افزود: تمامی قوا با همه امکانات و ظرفیت‌های موجود باید درگیر استقرار اقتصاد مقاومتی شوند و زیر مجموعه خود را در نظام حکمرانی به خوبی هدایت کنند تا فعالیت‌ها بر اساس نقشه راه پیش رود

به گزارش «نسیم»، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر با بیان اینکه به مسأله اقتصاد مقاومتی باید فرابخشی و کلی نگاه شود،گفت: تمامی قوا با همه امکانات و ظرفیت های موجود باید درگیر استقرار اقتصاد مقاومتی شوند و زیر مجموعه خود را در نظام حکمرانی به خوبی هدایت کنند تا فعالیت‌ها بر اساس نقشه راه پیش رود.

محمدرضا دره‌شیری عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر با تاکید بر نقش نهادهای نظارتی در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: زمانی که اقتصاد مقاومتی را تعریف و شاخص سازی کردیم، اگر نتوانیم بر طبق نقشه راه ترسیم شده حرکت نماییم ، نقش نهادهای نظارتی نمایان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مسائل و چالش‌های اقتصاد مقاومتی را می‌توان در سه لایه بررسی کرد و راه حل‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت با موضوع اقتصاد مقاومتی را مورد یاد آوری قرار داد.

دره‌شیری به لایه نخست با عنوان "زمین بازی" اشاره کرد و گفت: در این لایه باید نهاد های حاضر نقش خود را ایفا کنند و با فرض وجود نظام‌ها، نهاد‌ها و قوانین باید متوجه شویم که چه ابزارهایی در اختیار داریم.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر افزود: به عنوان نمونه باید دید برای کنترل تورم، بیکاری و افزایش درآمد مالیاتی چه ابزارهایی در اختیار داریم و در این ساختارها آیا سیاست‌های کلی، مالی و گمرکی وجود دارد تا براساس آنها مشکلات را مرتفع کنیم.

وی با بیان اینکه در لایه نخست با مشاهده اشکالات قصد نداریم تا اصلاحات نهادی و ساختاری را انجام دهیم، چرا که باید در موضوع گفتمانی عمیق‌تر کار می‌کنیم، تصریح کرد: در سیاست‌های بسیاری از دولت‌ها که نگاه کوتاه مدت دارند تعاریفی مبتنی بر لایه نخست وجود دارد؛ به عنوان نمونه اینکه قیمت انرژی را بالا ببریم یا نرخ مالیات را تغییر دهیم، همیشه مطرح بوده و این موضوع در ارقام بودجه نیز هم همینطور است.

اصلاح ساختارها و نهادها، لایه دوم چالش اقتصاد مقاومتی

دره‌شیری با اشاره به لایه دوم که "اصلاح ساختارها و نهادها" است، خاطر نشان کرد: در این لایه به عنوان نمونه در نظام مالی و پولی کشور، نظامات گمرکی و سایر ساختارهای اقتصادی اصلاح کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در لایه دوم می‌توانیم یک سری قوانین دست و پا گیر را حذف و قوانین کارآمد را جایگزین کنیم، گفت: لایه دوم که بحث نهادها و ساختارها است در واقع برگرفته شده از یک ضمیر انگاره‌ای یا گفتمانی است که در جامعه متولد می‌شود که این گفتمان بسیار با اهمیت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر با اشاره به اینکه در لایه دوم چالش‌ها ابزار اساسی، نوآوری نهادی است عنوان کرد: باید دید که چقدر قدرت داریم تا این دغدغه‌ها را با نوآوری در نهادسازی و نظام‌سازی تغییر دهیم و بتوانیم مسأله را حل کنیم.

امنیت اقلام راهبردی و اساسی از تأکیدات رهبر انقلاب است

وی با بیان اینکه امنیت اقلام راهبردی و اساسی از تأکیدات مقام معظم رهبری است و در درجه نخست اهمیت غذا و دارو قرار دارد، با ذکر مثالی در خصوص عدم توجه به بحث اقلام اساسی خاطرنشان کرد: امروز 95 درصد روغن مصرفی خانوارها وارداتی است و خیلی از کارخانجات روغن نباتی کشور بخش روغن کشی خود را تعطیل و روغن خام وارد ، بسته‌بندی و با نام داخلی عرضه می کنند.

واردات کالاهای اساسی با ارز ارزان باعث شد تولید شکل نگیرد

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر با طرح این پرسش که چرا نتوانسته‌ایم این مسأله را حل کنیم و چرا خیلی از کارخانجات روغن نباتی تمایل دارند روغن خام وارد کنند، گفت: یکی از دلایل واردات روغن خام به واسطه نرخ ارزی است که برای اقلام و کالاهای اساسی اختصاص می‌دهیم.

وی با بیان اینکه تا یک زمان طولانی کالاهای اساسی مانند دارو، کنجد سویا، روغن و گندم با ارز ترجیحی و نرخ 1226 تومان به صورت ارزان دست مصرف کننده می رسید، ادامه داد: تزریق این اجناس با نرخ ارزان باعث شده بود که تولید این اقلام شکل نگیرد و خیلی از کارخانجات مواد غذایی بسیاری از مواد اولیه خودشان مانند روغن خام، شکر خام و شیرخشک را از خارج کشور با نرخ ارزان وارد کنند.

دره‌شیری با بیان اینکه واردات کالاهای اساسی باعث شد تا تولید دانه‌های روغنی، چغندر قند و مواد اولیه در بخش کشاورزی متوقف و به صورت وارداتی به کارخانجات برود، خاطرنشان کرد: دلیل این موضوع وجود ارز ترجیحی ارزان بود و گفتمانی حاکم بود که برای حمایت از مصرف کننده در نهادسازی ارز ترجیحی داده می‌شد و این موضوع از جایی نشأت می‌گرفت که کالای اساسی باید از مصرف کننده حمایت کند.

گفتمان‌های غالب بین نخبگان و جامعه لایه سوم چالش اقتصاد مقاومتی

وی با اشاره به "انگاره‌ها و گفتمان‌های غالب بین نخبگان و جامعه" به عنوان لایه سوم، گفت: گفتمان‌های بازدارنده مانند حمایت کالاهای اساسی از مصرف کننده باید به حاشیه برود و باید گفتمان قوی تری را جایگزین کنیم که به تولید توجه بیشتری داشته باشد.

وی افزود: در این جا باید خوداتکایی و خوداکتفایی کشور درباره آن محصول تقویت شود و به آن سمت و سو برویم.

علمی، پر قدرت، با برنامه و مجاهدانه کار کردن از محورهای سخنان رهبر انقلاب

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر با اشاره به اهمیت و نقش مدیریت جهادی در پیاده سازی و اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ، عنوان کرد: مدیریت جهادی از مطالبات جدی مقام معظم رهبری است. علمی، پر قدرت، با برنامه و مجاهدانه کار کردن از محورهای سخنان مقام معظم رهبری بوده که با این موضوعات می‌توانیم روی مسائل مختلف عمیق فکر کنیم و نگاه کوتاه مدت نداشته باشیم.

وی با تأکید بر گفتمان‌های بازدارنده تصریح کرد: در اقتصاد مقاومتی باید دید که استوانه‌های بازدارنده چیست؛ در حوزه های کالاهای اساسی، شرکت‌های دانش بنیان، تأمین اجتماعی، خصوصی سازی و مردم محوری گفتمان‌های بازدارنده وجود دارد؛ رسانه‌ها، هم باید در سطح نخبگان گفتمان سازی کنند و هم در سطح عموم این کار را انجام دهند.

ارسال نظر: