انصاری: بانک مرکزی از پیامدهای سیاسی پیگیری مطالبات معوق می‌ترسد

کدخبر: 982743

مدیرکل سابق اعتبارات بانک مرکزی در گفتگو با «نسیم»، علت عدم اعلام آمار دقیق میزان مطالبات معوق از ناحیه بانک مرکزی را برخاسته از نداشتن آمار درست مطالبات معقوق توسط بانک مرکزی برشمرد

مدیر عامل اسبق بانک ملی، علت عدم اعلام آماردقیق میزان مطالبات معوق ازناحیه بانک مرکزی را برخاسته از نداشتن آمار درست مطالبات معقوق توسط بانک مرکزی برشمرد و به نسیم گفت: بانک مرکزی از پیامد های سیاسی پیگیری مطالبات معوق بیمناک است.

عبدالحمید انصاری اضافه کرد: عدم نظارت بانک مرکزی بر فعالیت تعدادی از موسسات مالی و اعتباری، رعایت نکردن قوانین از ناحیه برخی از بانک ها و موسسات مالی تحت نظارت بانک مرکزی و ملاحظات سیاسی و مختلف، مانع از جدیت بانک مرکزی در برخورد با تخلفات است.

به گفته وی، بانک مرکزی انگیزه لازم برای برخوردبا وصول مطالبات معوق را نداشته و افزود که بانک مرکزی از پیامدهای سیاسی آن برای مدیریت خود بیمناک بوده که مجموعه این عوامل سبب شده،مطالبات معوق به صورت پادرهوا و غیرقابل پیگیری بماند.

مدیرکل سابق اعتبارات بانک مرکزی، تمرکز برامربنگاه‌داری را ناشی ازسود فراوان آن برای بانک ها ذکرکرد و به نسیم گفت: بازدهی بالا در حوزه بنگاه داری،سبب شده که بانک ها به سمت بنگاه داری حرکت کنند.

به گفته وی، تمرکز بانک ها بربنگاه داری ناشی از فضای حاکم بر اقتصاد کلان و مشکلات اقتصادی ارتباط داشته و اظهار داشت که وقتی درحوزه ای، سودهای نامتعارف جمع می شود، بانک ها و فعالان اقتصادی هم ترجیح می دهند که در آن حوزه فعالیت داشته باشند.

مدیرکل سابق اعتبارات بانک مرکزی با اشاره به تغییر و جابجایی در سطوح عالی مدیران بانکی، احتمال داد که این امر بر سمت گیری سیاستهای کلان بانک و تغییر جهت در تسهیلات دهی بانک ها تاثیر گذار باشد.

انصاری با بیان اینکه موسسات مالی واعتباری مایل به تبدیل شدن به بانک هستند به نسیم تصریح کرد : متاسفنه ضعف نظارت بانک مرکزی بر بانک ها و موسسات مالی و اعتباری جدی بوده که دلیل آن نیز اظهارات مقامات مسئول در بانک مرکزی دایر بر عدم اشراف آنها بر سیاستهای بانک ها است.

وی تاکید کرد که برخی ازموسسات مالی و بانک ها آیین نامه بانک مرکزی درزمینه رعایت ریسک را مراعات نمی کنند.

ارسال نظر: