محقق: نوعی از "سانتی‌مانتالیسم" راه اندیشه شعر جوان را سد کرده است

کدخبر: 994220

این شاعر و پژوهشگر ادبی گفت: به لحاظ محتوا متاسفانه هیچ پیشرفتی در شعر جوان مشهود نیست/ نوعی از فرم‌گرایی افراطی و بازی‌های زبانی از ارزشمندی محتوایی شعر این دوره را دور کرده است

به گزارش «نسیم»، جواد محقق شاعر و پژوهشگر ادبی در آستانه برگزاری سیزدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره، در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری به بررسی فراز و فرودهای جریان شعر جوان پرداخت و با اشاره به پیشرفت های شعر جوان در قالب و صورت شعری گفت: شعر جوان در این دو دهه اخیر در حوزه قالب و زبان پیشرفت های خوبی داشته و ابتکارات خوبی نیز در این زمینه صورت گرفته است.

جواد محقق در ادامه درباره دلیل ابتکارات زبانی در شعر جوانان تصریح کرد: نوگویی ها و نوگرایی های نسل جوان از نحوه زندگی و سبک زندگی این نسل برانگیخته شده است.

این پژوهشگر ادبی در ادامه علی رغم تمجید از قالب و زبان شعری شعرای جوان، از محتوای شعری نسل جوان ابراز تاسف کرده و گفت: به لحاظ محتوا متاسفانه هیچ پیشرفتی در شعر جوان مشهود نیست. نوعی از فرم گرایی افراطی و نوعی از سانتی مانتالیسم و بازی های زبانی از ارزشمندی محتوایی شعر این دوره را دور کرده است.

وی دلیل دوری شعر جوان از اندیشه را ارزیابی کرده و خاطر نشان کرد: توجه بیش از اندازه به فرم، شعرا را از توجه به اندیشه غافل کرده است. البته این طور نیست که همه شعر جوان این طور باشد. خیر. اما به هر حال بخشی از شاعران جوان متاسفانه در این مسیر افتاده اند.

جواد محقق در پاسخ به این سوال که آیا این فرم گرایی توانسته به اندازه ای بالغ شود که از آن به سبک مشخص این دوره یاد کنیم یا خیر، گفت: سبک فردی و شخصی، نه! اما به عنوان سبک عمومی این سالها چرا. می شود گفت که سبک عمومی شعرای این دو دهه به چنین سبک مشخصی را دارا هستند.

وی افزود: اگر چه سبک داشتن به خودی خود نمی تواند برای هچ شعر و شاعری مثبت باشد. این که هر افراد بتوانند از بسامد واژگانی خاصی بهره ببرند و با استفاده از یکی دو حرف الفبای زبان فارسی برای خود سبک تولید کنند، لزوما به این معنا نیست که شعر ارزشمندی هم تولید کرده اند.

محقق با اشاره به اهمیت محتوا نسبت به قالب و صورت شعر توضیح داد: هر کی می تواند با با بازی های زبانی برای خود سبک مشخصی داشته باشد اما این به معنای تاثیر گذاری شعر او نیست. سبک به خودی خوب به پختگی شعر فرد هیچ کمکی نمی کند.

جواد محقق در ادامه صحبت هایش به دلایل اهمیت جشنواره های شعر جوان پرداخت و گفت: بسیاری از دوستان جوان به دلیل اقتضای سن و سالشان علاقه مند هستند که سری در سرها داشته باشند و دیده بشوند. از این رو جشنواره های چنین موقعیتی را برای جوانان ایجاد می کند.

وی افزود: از طرفی با توجه به جوایزی که در این جشنواره ها به شعرا داده می شود یک انگیزه مادی هم برای شعرای ایجاد می شود. بنابر این جشنواره ها علاوه بر نام، نان هم دارند که هر دو این ها برای دوستان جوان مسائلی نیستند که بتوانند از آن ها به راحتی عبور کنند.

جواد محقق در ادامه با یادآوری این نکته که انگیزه های مادی و شهرت به خودی خود مذموم نیستند گفت: در فکر نام و نان بودن هم چیز بدی نیست لزوما. بخشی از تولید و تداوم در تولید شعر به همین دو وصل است که جشنواره ها می توانند تامین کننده آن باشند و شکرت کنندگان را به خود جلب کنند.

وی در خطاب به شاعران جوان گفت: اما باید مراقب بود که شاعر جشنواره ای نشد. شاعر جشنواره ای شدن بعد از مدتی شاید چندان مورد قبول قرار نگیرد.

ارسال نظر: