"کریستین‌ ساینس مانیتور": نظام آمریکا باید عوض شود

کدخبر: 997021

این پایگاه آمریکایی گزارش داد که جنبش مدنی جدید در آمریکا اصلاح ساختار پلیس این کشور را خواستار است/ اعتراضات اخیر نشان می‌دهد چگونه یک جنبش بدون رهبر به حیات خود ادامه می‌دهد و تکامل می‌یابد

به گزارش نسیم به نقل از پایگاه اینترنتی این روزنامه آمریکایی، آینده جنبش حقوق مدنی که هشت ماه گذشته ایالت فرگوسن آمریکا را به آشوب کشاند، هنوز نامعلوم است. اعتراضات توجه مردم آمریکا را به خود جلب کرد و در شهرهای مختلف سراسر این کشور گسترده شد، اما چگونه یک جنبش بدون رهبر و حمایت می تواند به حیات خود ادامه دهد؟

آیا واقعا چیزی تغییر خواهد کرد؟

اعتراضات آخر هفته در بالتیمور اثبات کرد تقریبا تحولی رخ داده است.اهمیت ندارد گروه هایی که در فرگوسن گردهم آمدند، قادر نبوده اند جنبش ملی همانند چیزی که مارتین لوتر جونیور- فعال مذهبی و فعال حقوق مدنی سیاه پوستان آمریکایی در دهه 1960 تشکیل داد، شکل دهند. مهم این است که همسو شدن چندین ابزار مهم قرن بیست و یکم- رسانه های اجتماعی، تلفن های هوشمند و شبکه های خبری بیست و چهار ساعته- با رویکرد طولانی مدت خشونت پلیس، با توجه به بهبود روابط نژادی و کاهش جرم و جنایت اکنون ناهنجار به نظر می رسد .

در هفته گذشته خشونت پلیس که نام فردی گری سیاه پوست جوان را در فهرست سیاهان کشته شده به دست پلیس قرار داد، بار دیگر توجه مرد آمریکا را به خشونت پلیس این کشور جلب کرد. وی یک هفته پس از آسیب های جدی به ستون فقراتش در زمان بازداشت در بالتیمور جان خود را از دست داد. اعتراضات به مرگ این جوان از آن زمان تا کنون ادامه دارد .

این اعتراضات نشان می دهد چگونه یک جنبش بدون رهبر به حیات خود ادامه می دهد و تکامل می یابد .

البته خشونت پلیس موضوع جدیدی نیست. البته این خشونت تنش میان پلیس و سیاهان نیز نیست، باعث شد بار دیگر جنبش« زندگی سیاهان اهمیت دارد»پس از مدت های طولانی به حاشیه رانده شدن، برای بررسی این مسائل بسیار مهم آمریکا- خشونت پلیس و نابرابری اجتماعی- برجسته شود. حامیان و فعالانی که راهپیمایی های زندگی سیاهان اهمیت دارد را از فرگوسن تا بالتیمور رهبری می کنند، معتقدند اگراین اعتراضات همیشه قانونی برگزار نمی شوند، ولی باید همیشه مسالمت آمیز باشند .

البته هریک از این اعتراضات در ایالت و شهرهای مختلف ویژگی ها و درخواست های منحصر به فردی دارند. به عنوان مثال در فرگوسن، این جنبش بر روی محرومیت جامعه سیاهان از امتیازات مدنی از جمله انتخابات محلی و افزایش مشارکت سیاه و سفیدان تمرکز داشت که نشانه آغاز تحولات جدید است .

این روزنامه در ادامه با اشاره دقیق به درخواست های مختلف معترضان در ایالت و شهرهای مختلف آمریکا از جمله نیویورک و بالتیمور در نهایت این گونه نتیجه گیری می کند که نقطه مشترک درخواست های معترضان آمریکایی اصلاح ساختار پلیس آمریکا و کاهش نابرابری مدنی است.

ارسال نظر: